Joost van der Borg- Servicedesk Medewerker bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp

Het verhaal van Joost

Joost (19 jaar) werkt pas 6 maanden als servicedesk medewerker bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp. In dit interview vertelt hij over de uitdagingen waar hij dagelijks mee te maken krijgt en waarom ICT belangrijk is voor de dienstverlening van de gemeente.

Achter de schermen

Het werk wat wij doen op de ICT afdeling is niet altijd even zichtbaar. Wij zorgen er achter de schermen voor dat collega’s, die in direct contact staan met inwoners, hun werk kunnen doen. We lossen storingen op in het Klantcontactcentrum of grijpen in wanneer de gemeentesite niet werkt. ICT speelt een onmisbare rol in de dienstverlening van de gemeente. Wij krijgen dagelijks een enorme hoeveelheid vragen en problemen binnen. “Als wij een week vrij zouden nemen, dan ligt de gemeente plat.”

Als wij een week vrij zouden nemen, dan ligt de gemeente plat.

Vragen van gebruikers

De vragen waar ik als servicedesk medewerker dagelijks mee te maken krijg, variëren van een vraag over de mailbox, tot vragen over storingen en websites die niet werken. Ik zeg altijd: “Geen vraag is te gek, we zijn er om te helpen.”

Ik zeg altijd: “Geen vraag is te gek, we zijn er om te helpen.

Bekijk de ICT vacatures in de regio!

Mijn dag is geslaagd wanneer…

Ik alles heb gegeven en zoveel mogelijk collega’s heb geholpen. Maar eigenlijk is een dag nooit helemaal geslaagd, er zijn altijd vragen en problemen waar je niet aan toekomt. 

Het mooiste aan mijn werk in de ICT? Dat ik collega’s help! 

Het leukste aan mijn rol als servicedesk medewerker is dat ik mijn collega’s het gevoel kan geven dat wij er voor ze zijn. Soms zegt een collega: “Sorry dat ik weer bel.” Dan zeg ik meteen: “Daar zijn wij voor”. Ik vind het mooi om mensen blij te maken door ze te helpen met hun ICT vraagstukken. 

Daarnaast is mijn dag super afwisselend. Je krijgt problemen en vragen waar je soms even over moet nadenken. Daardoor leer je elke dag iets nieuws. Ik heb in de 6 maanden dat ik bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp werk, meer geleerd dan tijdens 4 jaar van mijn studie. Je hebt banen waarbij je elke dag hetzelfde doet, dat gaat voor werken in de ICT absoluut niet op.

Wil je net als Joost collega’s ondersteunen met al hun ICT vraagstukken? Bekijk de ICT vacatures in de regio.

Servicedesk medewerker Joost