Controller | 36 uur

Werken in Haaglanden Bachelor - HBO 36 uur

Omschrijving

Wil jij onderdeel worden van het centrale team Concerncontrol, van onze gemeente, als een van de (senior) controllers? Werk jij graag in een klein team, met gedreven medewerkers en een informele sfeer? Dan is deze functie iets voor jou!

Er is alle ruimte om control, en je eigen functie als controller, verder vorm te geven. De basis van de interne controle (financial control) moet hierbij op orde moet blijven. Jij bent in staat dit verder door te ontwikkelen om de organisatie zo doeltreffend mogelijk te maken voor haar bestuurders, managers, medewerkers en inwoners (business control).

Pijnacker-Nootdorp is een ambitieuze, snel groeiende gemeente, die de komende jaren aan groot aantal ambities wil realiseren. Om dit te realiseren wordt het bestuur en het management ondersteund door controllers op verschillende niveaus van de organisatie. Op centraal niveau is er een team Concerncontrol die de invulling en bewaking van doelstellingen en risico’s verder vorm geeft en ontwikkeld, uiteraard in samenwerking met bestuur, managers en collega’s op alle niveaus.


Wat ga je doen?

Je werkt bestaat voor een deel uit geplande controles en wordt voor een deel bepaald door de wisselende ambities van de organisatie, die worden ondersteunt door control:

  • Je stelt jaarlijks, samen met je collega controllers, het (interne-)controleplan op;
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor het een deel van de (Verbijzonderde) Interne Controles (VIC’s) op de belangrijkste gemeentelijke processen ism medewerkers van de betrokken afdelingen. Je ondersteunt medewerkers bij deze controle en adviseert het management over de noodzakelijke verbetermaatregelen nav de interne controle om de rechtmatigheid en doeltreffendheid van het proces te verbeteren. Op basis hiervan rapporteer je aan, directie en bestuur en accountant.
  • Je voert (op verzoek) kleine of grote onderzoeken (audits) uit naar problemen in bepaalde processen en bedenkt samen met je collega’s oplossingen en adviseert het management.
  • Je toets bestuurlijke stukken (beleidsadviezen, collegeadviezen en raadsvoorstellen) en adviseert managers en bestuurders.
  • Je helpt mee aan het verder ontwikkelen van het control-systeem om de doeltreffendheid van de organisatie verder te verbeteren door: doelstellingen te definiëren, risico’s in kaart te brengen (risicomanagement), (tussen) resultaten te meten (prestatiemanagement/datagericht werken) en processen waar nodig in kaart te brengen en aan te passen (procesmanagement).


Waarom wil je bij werken bij Concerncontrol in Pijnacker-nootdorp?

  • Je werkt bij een middelgrote gemeente met een fijne informele sfeer, waarbij de lijnen kort zijn. Daarom heb je dagelijks contact met medewerkers en teamleiders bij de afdelingen, managers en bestuurders. Gewoon bellen of langslopen… zo kan het ook.
  • Je kunt meebouwen aan de verdere invulling van control. De basis staat: de gemeente moet voldoen aan de wettelijke eisen (getrouwheid en rechtmatigheid). Hiervoor heeft control een eigen intern controlesysteem (VIC) opgezet, dat samen met de afdelingen wordt uitgevoerd. Dit systeem wordt verder uitgebouwd om de doeltreffendheid en doelmatigheid van alle processen te toetsen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van dashboards en vinden er op basis van deze informatie gesprekken plaats om de voortgang te volgen en waar nodig bij te sturen.
  • Het werkt is afwisselend. Een doorsnee werkdag van een controller bestaat niet. Met zoveel verschillende domeinen (bestuurlijk, dienstverlening, ruimtelijk, sociaal domein en bedrijfsvoering) en zoveel verschillende controles en audits, is elke dag anders.
  • Je werkt doet er toe. Onze gemeente levert diensten die iedere inwoner nodig heeft, zeker als het gaat om inwoners met een kwetsbare gezondheid of lastige financiële situatie.

Functie eisen

  • Je beschikt minimaal over een afgeronde hbo-/universitair-werk- en -denkniveau; (harde eis)
  • Je hebt minimaal 3-5 jaar relevante werkervaring in een vergelijkbare functie als controller, adviseur of onderzoeker/auditor; (harde eis)
  • Je hebt werkervaring met controle-werkzaamheden, zoals de (verbijzonderde) interne controle van de processen (VIC) en het uitvoeren van onderzoeken (audits).
  • Je bent een zelfstandige en doortastende verbinder. Je vindt het leuk om samen met andere oplossingen voor problemen te bedenken en deze te implementeren;
  • Je bent oplossingsgericht, overtuigend en hebt een actieve daadkrachtige werkhouding om in een politiek-bestuurlijke context te kunnen opereren;
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal (mondeling en schriftelijk) is nodig om goed te kunnen adviseren mondeling of op papier.


Dit bieden wij!

Afhankelijk van je opleiding en je ervaring is je salaris maximaal € 5.372,00 bruto per maand (schaal 11 van de gemeentelijke salaristabel april 2022, op basis van 36 uur p/w). Daar bovenop ontvang je een individueel keuzebudget van 17,05% van je brutosalaris. Dit salaris is gebaseerd op de HR21-functie Adviseur III.


Overige arbeidsvoorwaarden

Onze gemeente heeft een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een Persoonlijk Gezondheidsbudget, volledige vergoeding van reiskosten via het OV, flexibele werktijden en goede mogelijkheden om thuis te werken. Je bouwt pensioen op bij ABP waarbij de werkgever het grootste deel van de premie betaalt.


We bieden je in eerste instantie een jaarcontract. Wanneer het van beide kanten bevalt wordt dit na een jaar omgezet in een vast dienstverband.


Over de afdeling

Het team Concerncontrol is onderdeel van de concernstaf en hangt rechtstreeks onder de gemeentesecretaris en het bestuur. Het is een klein dynamisch team van 4 medewerkers, die actief samenwerken met medewerkers Beleid, Financiën en alle inhoudelijke afdelingen/domeinen (Bestuur, Dienstverlening, Sociaal domein, Ruimte en Bedrijfsvoering).


Over onze gemeente
De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.


De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 400 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Collega’s voelen zich gewaardeerd en zijn trots om te werken voor Pijnacker-Nootdorp.


Interesse?
Spreekt de functie je aan en herken jij jezelf in bovenstaande omschrijving? Dan heb jij alles in huis om aan de slag te gaan bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp! Klik meteen op ‘Direct solliciteren’ en laat ons weten waarom deze functie bij jou past. Voor vragen over de functie kun je contact opnemen met Marijke Rombolini, arbeidsmarktspecialis, 0621553435


Wacht niet met solliciteren! Wanneer zich tijdens de publicatie van deze vacature een interessante kandidaat meldt, plannen wij zo snel mogelijk een gesprek in!


Procedure

Je hebt gesolliciteerd en nu? Dit kan je dit van ons verwachten:

  1. Je hebt je CV en motivatiebrief ingestuurd;
  2. Zo snel mogelijk hoor je of je wordt uitgenodigd voor een gesprek;
  3. Eerste gesprek;
  4. Eventueel tweede gesprek;
  5. Arbeidsvoorwaardengesprek;
  6. Gefeliciteerd, je hebt een nieuwe baan!


Deze vacature wordt zowel gelijktijdig intern als extern gepubliceerd. Bij dezelfde geschiktheid geniet de interne kandidaat de voorkeur.


#auditor # Onderzoeker #intern controleur #VIC #financieel adviseur #medewerker P&C # controller # business controller # financieel adviseur

Arbeidsvoorwaarden

Organisatie
Werken in Haaglanden
Max. Salaris
€5372 bruto per maand
Standplaats
Pijnacker-Nootdorp
Maximum aantal uren per week
36

Over de werkgever

Werken in Haaglanden

Solliciteren?

Onze samen­werkings­partner heeft ervoor gekozen om je door te verwijzen naar een andere website waar je een sollicitatie­formulier kan invullen.

Direct solliciteren

Tip een collega