Heffingsambtenaar / Sr. beleidsmedewerker belastingen en WOZ

Gemeente Leidschendam-Voorburg Bachelor - HBO 32 - 36 uur

Omschrijving

Je bent de sr. Beleidsadviseur op het gebied van belastingen en heffingen, in alle beleidsterreinen van onze organisatie. Je werkt in een complex samenspel van politieke, ambtelijke en juridische belangen, met het welzijn van onze inwoners in gedachten. Je bent dan ook een verbinden van beleidsterreinen en hebt zicht op war er speelt. Dit alles binnen het kader van budgettaire afwegingen. Jij geeft gevraagd en ongevraagd strategisch advies aan de vakafdelingen zodat nieuw beleid op langere termijn vorm krijgt. Als heffings- en WOZ ambtenaar ben je verantwoordelijk voor de planning- en control cyclus. Je hebt veel contact met andere vakgebieden (financiën, juridische zaken, strategisch advies) om de belasting (leges) verordeningen en het tarievenvoorstel op te leveren. Je bent aanspreekpunt voor onze gemeenteraad en wethouders, waarbij je een natuurlijke sensitiviteit hebt voor politiek bestuurlijk en juridisch gevoelige onderwerpen. Jij kan op basis van onderzoek en kennis adviseren over complexe ontwikkelingen en deze vertalen naar verordeningen, voorstellen en notities. Om onze gemeente goed te kunnen vertegenwoordigen, onderhoud je een actief netwerk met samenwerkingspartners binnen en buiten de gemeente. Op dit moment zijn grote vraagstukken die spelen o.a. de kostendekkendheid van de omgevingswet en de nieuwe rioolheffingen.

Bij de gemeente Leidschendam-Voorburg zijn de taken van de Invorderings- en Kwijtscheldingsambtenaar gekoppeld aan die van Heffingsambtenaar. Onderdeel van de werkzaamheden zijn verder:

  • Jij bent het fiscaal geweten van het team en daarmee ook van de gemeente, waar het gaat om de lokale heffingen en de waardering van onroerende zaken. Voor je collega’s ben je vraagbaak
  • Je draagt zorg voor de bijdrage vanuit Belastingen aan de begroting, jaarrekening en (kostendekkende) leges
  • Je bent verantwoordelijk voor de juiste data en duiding voor nieuwe wetgeving of veranderingen in heffingen
  • Je bent een sparringpartner voor onze senior medewerkers met betrekking tot de WOZ taxaties, complexe juridische zaken, e.d. Zij zijn ook sparringpartner voor jou
  • Samen met de sr. Juridisch medewerker (verantwoordelijke voor uitvoering van het beleid) vorm je een team om beleid en uitvoering van Belastingen optimaal vorm te geven
  • Waar nodig behandel of adviseer je over (verweer bij) complexe juridische bezwaar- en beroepschriften
  • Je zorgt voor de juiste inrichting, controle en bijsturing op de uitvoering van de geldende verordeningen in het belastingpakket en de afstemming daarvan binnen het team Belastingen
  • Je volgt het vakgebied en de ontwikkelingen in onze gemeente en draagt actief bij aan de kwaliteit en ontwikkeling van de afdeling.

Functie eisen

Voldoe je nog niet volledig aan onze eisen, maar ben je wel enthousiast en heb je de ambitie om te ontwikkelen in dit vakgebied? Dan komen we ook graag met je in gesprek. Wij willen je begeleiden en opleiden zodat je uiteindelijk aan deze eisen gaat voldoen. Het genoemde salaris kunnen wij dan in een aanloopschaal aanbieden.
  • Je hebt HBO of WO werk- en denkniveau
  • Je hebt een afgeronde opleiding in een relevant vakgebied (fiscaal/juridisch, bestuurskunde, heffingsambtenaar lokale overheid, rechten of vastgoed & makelaardij)
  • Je hebt ervaring in het vakgebied van de heffingsambtenaar binnen een gemeente
  • Je hebt kennis van relevante wet- en regelgeving van gemeentelijke belastingen
  • Je bent politiek sensitief en je weet wanneer je de politiek proactief moet benaderen
  • Je bent analytisch en nauwkeurig
  • Je bent een stevige gesprekspartner doordat je weet waar je over praat en je verhaal beargumenteerd en met overtuiging kunt brengen.

Arbeidsvoorwaarden

Organisatie
Gemeente Leidschendam-Voorburg
Min. Salaris
€150 bruto per maand
Max. Salaris
€625 bruto per maand
Standplaats
Leidschendam
Maximum aantal uren per week
36

Overige arbeidsvoorwaarden

Wij weten dat het leven uit meer bestaat dan wat je werk zichtbaar oplevert. Als wij gebruik willen maken van jouw kennis en ervaring, dan moeten wij ook bij jou passen. Je krijgt als heffingsambtenaar bij LV de ruimte en het vertrouwen om je werk te doen en balans te hebben in jouw werk- en privé leven. Je komt te werken in een collegiaal team dat veel kennis en ervaring heeft, met alles wat er bij belastingen, heffingen, WOZ en Geo-Basisregistraties komt kijken. Er is een groot gevoel van saamhorigheid en collegialiteit, samen zijn we verantwoordelijk voor de dienstverlening naar onze inwoners. Er wordt hard gewerkt en daarom maken we ook bewust ruimte voor gezelligheid en het teamgevoel. Wij willen ontwikkelen en meegroeien met onze gemeente, de maatschappij en het vakgebied. Wij investeren daarom in onze mensen en onze techniek.

Natuurlijk zijn er ook wat randvoorwaarden:

  • Dit betreft een vaste baan waarbij gestart wordt met een tijdelijke arbeidsovereenkomst van 12 maanden
  • Een maximaal bruto maandsalaris van € 5372 per maand op basis van een 36-urige werkweek (salarisschaal 11, afhankelijk van je opleiding en je ervaring)
  • Individueel keuzebudget (IKB) ter waarde van 17,05% van het salaris (incl. vakantiegeld en eindejaarsuitkering)
  • Persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden, thuiswerkmogelijkheden en studiefaciliteiten
  • Wij zorgen voor alle spullen (incl. thuiswerkplek) waardoor jij je werk goed kunt uitvoeren.

Bijzonderheden

Neem voor meer informatie over deze vacature contact op met Rianne van Beek, teamleider, via het telefoonnummer 14070.

Solliciteren externe gesprekken
Reageren kan tot en met woensdag 31 augustus 2022. De eerste gesprekken worden in overleg gepland.

Sollicitaties worden alleen in behandeling genomen als ze voor sluitingsdatum van de vacature binnen komen via het online sollicitatieformulier.

Integriteit
Wij hechten als organisatie veel waarde aan integriteit. Het aanvragen van een verklaring omtrent gedrag (VOG), een diplomacontrole en een identiteitscontrole behoren dan ook tot de selectieprocedure. Daarnaast kan het nagaan van referenties onderdeel uitmaken van het sollicitatieproces.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Over de werkgever

Gemeente Leidschendam-Voorburg

Het Klant Contact Centrum (KCC) vormt voor de inwoners, bedrijven en instellingen van de gemeente Leidschendam-Voorburg de toegang tot de producten van de overheid. Binnen het KCC werken wij volgens het principe van hostmanship: wij behandelen de klant zoals de klant graag behandeld wil worden en wij werken aan een mensgerichte dienstverlening. De afdeling KCC bestaat uit 3 teams: Eerstelijns, Vergunningen, Basisregistraties en een stafafdeling Kwaliteit en Ondersteuning.

Het team Basisregistraties bestaat uit 34 medewerkers. De werkzaamheden omvatten o.a. de werkterreinen, Belastingen/WOZ (Wet waardering onroerende zaken), BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen), BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie), BRP (Basisregistratie Personen) en Burgerzaken/Balies.

Solliciteren?

Onze samen­werkings­partner heeft ervoor gekozen om je door te verwijzen naar een andere website waar je een sollicitatie­formulier kan invullen.

Direct solliciteren

Tip een collega

Meer weten?

Heb je vragen en/of opmerkingen over deze vacature? Neem dan contact op via:

psa@leidschendam-voorburg.nl