Junior jurist ruimtelijke ordening

Gemeente Pijnacker-Nootdorp Bachelor - HBO 32 - 36 uur

Omschrijving

Voor ons team Ruimte zijn we op zoek naar een junior jurist ruimtelijke ordening (36 uur per week). Als jurist binnen RO houd je je bezig met de juridische kant van de ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente. Je krijgt in deze functie volop mogelijkheden jezelf professioneel en persoonlijk te ontwikkelen.

Als junior jurist binnen ruimtelijke ordening (RO) ga je je bezig houden met de randvoorwaarden van ruimtelijke ontwikkelingen in deze veelzijdige gemeente. Wat willen we mogelijk maken en wat willen we juist voorkomen? Enerzijds doe je dat door te werken aan concrete aanvragen en ruimtelijke plannen, en anderzijds door een bijdrage te leveren aan veranderopgaven zoals de invoering van de Omgevingswet.

Als junior jurist krijg je te maken met het brede spectrum van de uitvoerende kant van de ruimtelijke ordening: omgevingsvergunningen, bestemmingsplannen en alles wat daar bij hoort. Je behandelt bijvoorbeeld bezwaar- en beroepschriften tegen omgevingsvergunningen, adviseert over het verlenen van (kleine) ontheffingen en hierop binnengekomen zienswijzen. Ook begeleid je wijzigingsplannen en draag je bij aan bestemmingsplannen. Je signaleert veranderingen in wet- en regelgeving binnen het vakgebied en verwerkt deze in beleid en verordeningen. Ook denk je mee met je collega’s van Handhaving over juridische vraagstukken.

Daarbij krijg je alle mogelijkheden om te leren. Aanvullende opleidingen waardoor jij jezelf persoonlijk of professioneel kan ontwikkelen, zijn zeker mogelijk!

Functie eisen

Je hebt een afgeronde HBO- of WO-opleiding in de richting van planologie, ruimtelijke ordening of rechten (RO-recht) en zodoende kennis van relevante wet- en regelgeving, zoals ook de ontwikkelingen rond de Omgevingswet. Je bent in het vakgebied nieuwsgierig en vindt het leuk om de ontwikkelingen bij te blijven. Je vindt het leuk om samen te werken met collega’s uit andere vakgebieden en leert graag van hen. Je bent daarbij, vanuit je enthousiaste houding, niet bang om vervolgens ook je eigen ideeën te uiten.

Als je tijdens (bv. via een stage) of na je opleiding als werkervaring in het vakgebied hebt opgedaan, zien we dat als een pre.

Arbeidsvoorwaarden

Organisatie
Gemeente Pijnacker-Nootdorp
Min. Salaris
€2600 bruto per maand
Max. Salaris
€3900 bruto per maand
Salarisomschrijving

We bieden je in eerste instantie een jaarcontract. Wanneer het van beide kanten bevalt wordt dit na een jaar omgezet in een vast dienstverband.

Je salaris wordt afhankelijk van je ervaring bepaald op schaal 9 van de gemeentelijke salaristabel (die loopt grofweg van € 2.600,- tot € 3.900,- per maand). Daar bovenop ontvang je een individueel keuzebudget van 17,05% van je brutosalaris. Ook heeft onze gemeente een aantal aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een Persoonlijk Gezondheidsbudget, flexibele werktijden, goede mogelijkheden om thuis te werken en volledige vergoeding van reiskosten via het OV.

Standplaats
Pijnacker
Contractduur
1 jaar
Maximum aantal uren per week
36

Over de werkgever

Gemeente Pijnacker-Nootdorp

De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.

De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 350 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Collega’s voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.

Ruimte

Het team Ruimte is onderdeel van de afdeling Ruimte, Belastingen en Gegevensbeheer. Het team bestaat uit 19 collega’s: bouwplantoetsers, planjuristen, een stedenbouwkundige, juridisch medewerkers en administratieve toppers. Het team heeft in samenwerking met de afdeling Beleid een belangrijke rol bij de implementatie van de Omgevingswet en het tot stand komen van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan. Hoewel de invoeringsdatum pas 2021 is, zijn we al volop bezig met de voorbereidingen en werken we waar mogelijk in de geest van de Omgevingswet.

Meer weten?

Heb je vragen en/of opmerkingen over deze vacature? Neem dan contact op via:

m.albersen@pijnacker-nootdorp.nl