Senior Beleidsmedewerker Financiën

Gemeente Zoetermeer Bachelor - HBO 36 uur

Omschrijving

Dit is de rol

Midden in de hectiek van de veranderingen in het sociaal domein, de nasleep van corona, de implementatie van een nieuw P&C-systeem en een bezinning op onze strategische rol kun jij werken aan de correcte en zinvolle besteding van aanzienlijke budgetten. Is dat uitdaging genoeg?

In jouw rol als senior beleidsmedewerker financiën ben jij samen met jouw collega’s van team Expertise onder andere verantwoordelijk voor het consolideren, ontwikkelen en beoordelen van producten uit de P&C-cyclus. Ook ben je medeverantwoordelijk voor het opstellen van de financiële beleidskaders, zoals de nota heffingen en de nota treasury. Daarbij ben je tevens onze treasurer.

Jij houdt alle ontwikkelingen ten aanzien van de financiële verhoudingen goed in de gaten en hebt het overzicht over het gehele financiële speelveld voor de gemeente Zoetermeer. Je kent de werking van het gemeentefonds en werkt samen met collega’s aan vertaling van circulaires voor Zoetermeer. Jij houdt zicht op en onderhoudt beleidskaders en ondersteunt onze business controllers bij onder andere de toepassing van het begrotingsbeleid.

Jij bent verantwoordelijk voor de algemene budgettering/begroting en zorgt daarbij dat zaken zoals loon- en prijsontwikkelingen, personeelskosten, wijzigingen in de CAO etc. goed worden meegenomen in onze begroting. Jij helpt bij het ontwikkelen van de tussenberichten en treedt op als adviseur voor onze interne organisatie.

Kortom: een functie waarbij je niet alleen volop met je vak bezig kunt zijn, maar ook mag meedenken over hoe de afdeling het beste kan werken, onze plek in de organisatie en de vorm en inhoud van onze dienstverlening.

 

Dit zijn wij

De afdeling Financiën & Control kent 3 teams: Advies, Administratie en Expertise. De afdeling bestaat in totaal uit ongeveer 75 medewerkers. De vacature valt onder het team Expertise (12 medewerkers). De sfeer binnen F&C is goed, alle medewerkers staan voor elkaar klaar en voelen zich gecommitteerd aan een gezamenlijke opgave. Er zijn korte lijnen en iedereen weet elkaar en ieders kennis goed te vinden en benutten. Onderdeel van Team Expertise zijn o.a. onze beleidsmedewerkers, P&C coördinatoren en fiscalisten. Gezamenlijk is de afdeling verantwoordelijk voor het financieel in control zijn van de organisatie.

Functie eisen

Dit ben jij

Jij bent assertief en komt geregeld met frisse ideeën en weet als senior jouw collega’s te inspireren en mee te nemen in vernieuwingen en ontwikkelingen. Jij werkt nauwkeurig en gaat gedegen gestructureerd te werk. Jij bent secuur: aan jou ontschiet geen enkel detail. Jij bent in het bezit van een ‘politieke antenne’ en weet jezelf goed te bewegen in een politiek-bestuurlijke omgeving.

 

Dit neem je mee

  • Minimaal een afgeronde hbo-opleiding op financieel-economisch gebied
  • Kennis van of ervaring met gemeentelijke of provinciale financiën, fondsen en bijbehorende administratie
  • 3-5 jaar relevante werkervaring
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal, zowel verbaal als in geschreven tekst
  • Jij bent digitaal vaardig en kunt goed uit de voeten met Microsoft Office software zoals: Word, Excel, PowerPoint, etc. Ervaring met Pepperflow is een pré

 

Arbeidsvoorwaarden

Organisatie
Gemeente Zoetermeer
Min. Salaris
€4447 bruto per maand
Max. Salaris
€6103 bruto per maand
Standplaats
Zoetermeer
Contractduur
1 jaar, met uitzicht op een vast dienstverband
Maximum aantal uren per week
36

Bijzonderheden

Competentieprofiel
Klik hier voor het competentieprofiel.

 

Functieprofiel
De gemeente Zoetermeer werkt met generieke functiebeschrijvingen. Klik hier voor het profiel van de generieke functie.

Over de werkgever

Gemeente Zoetermeer

Financiën & Control

Met een begroting van ongeveer 400 miljoen euro is de gemeente Zoetermeer geen ‘big spender', maar ook niet bepaald een kleintje. Overigens vinden wij de hoogte van de meerjarenbegroting minder interessant dan de vraag of het geld doeltreffend en doelmatig besteed wordt. Daar zorgen de 70 medewerkers van de afdeling Financiën & Control (F&C) voor. Zij werken in drie teams aan een gezonde financiële huishouding. Dit zijn de teams Administratie, Expertise en Advies. Naast de financiën ontwikkelt de afdeling F&C zich ook steeds meer richting het gebruik van data en is zij mede verantwoordelijk voor de implementatie van datagedreven werken. Zo is de coördinatie van het gemeente brede BI-team bij F&C gepositioneerd en adviseren de business adviseurs mede op basis van data.

Solliciteren?

Onze samen­werkings­partner heeft ervoor gekozen om je door te verwijzen naar een andere website waar je een sollicitatie­formulier kan invullen.

Direct solliciteren

Tip een collega