Toezichthouder Rechtmatigheid Jeugdwet en Wmo

Gemeente Zoetermeer Bachelor - HBO 36 uur

Omschrijving

Dit is de rol

Wij moeten er met zijn allen zorg voor dragen dat onze kwetsbare burgers de zorg krijgen die zij verdienen(kwalitatief) en elke euro goed besteed wordt(rechtmatig). Dit kan door in de eerste plaats fraude te voorkomen en in de tweede plaats fraude te bestrijden. Jij gaat je bezighouden met zowel de preventie als het aanpakken van fraude. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de rechtmatige uitvoering van de Wmo 2015 en Jeugdwet. De Toezichthouder Rechtmatigheid Jeugdwet en Wmo kan gebruik maken van de toezichthoudende bevoegdheden in bestuursrechtelijke onderzoeken. Onderzoeksmogelijkheden zijn onder andere: online rechercheren, raadplegen van diverse systemen, vorderen van relevante gegevens, waarnemingen verrichten en cliënten, getuigen en betrokkenen horen. Bij het verrichten van onderzoek is het noodzakelijk dat de proportionaliteit en subsidiariteit van de in te zetten onderzoeksmogelijkheden continue zorgvuldig worden afgewogen.

Vanuit de onderzoeken worden intern adviezen gegeven over de te nemen maatregelen. Deze adviezen kunnen variëren van beëindigingen, andere zorg (voorziening en of vorm), andere zorgverlener of aanbieder tot terugvorderingen. Ook wordt geadviseerd over verbeteringen in het proces die bij kunnen dragen aan fraudepreventie en besparingen in de kosten. Daarnaast werk je in onderzoeken samen met diverse andere samenwerkingspartners (zowel binnen als buiten de gemeente). Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld: contractmanagers, zorgkantoren, zorgverzekeraars en andere gemeenten.

Kortom, jij houdt je voornamelijk bezig met: het houden van toezicht op de rechtmatige uitvoering van de Wmo 2015 en Jeugdwet, rechercheren (ook online), analyseren en rapporteren over bestuursrechtelijke onderzoeken in het kader van de Wmo 2015 en Jeugdwet, het geven van voorlichting, adviseren over maatregelen en verbeteringen, het fungeren als inhoudelijke vraagbaak en coach, het ontwikkelen en onderhouden van functionele contacten met in- en externe partijen. De werkzaamheden worden in de toekomst uitgebreid met het verrichten van strafrechtelijke onderzoeken. Interesse? Solliciteer dan vandaag nog!

 

Dit zijn wij

Je komt in een sociaal, warm, veilig en divers team. Het team bestaat uit 6 personen die zich bezighouden met uitkeringsfraude, 3 (waaronder jijzelf) personen die zich bezighouden met zorgfraude, 2 administratief medewerkers en 1 data-analist. Alle collega’s hebben veel kennis en ervaring in hun vakgebied, zijn behulpzaam en hebben een groot verantwoordelijkheids- en rechtvaardigheidsgevoel. Daarbij kun je ook nog met ons lachen en zijn altijd te porren voor een lekkere lunch. De sfeer is goed. We laten elkaar in ieders waarde, accepteren elkaars verschillen en kunnen goede discussies voeren. We hebben hart voor de zaak en verliezen daarbij niet de menselijke maat uit het oog. Er wordt altijd gedacht aan nazorg indien nodig.

Functie eisen

Dit ben jij

Jij bent open, eerlijk, flexibel en nieuwsgierig. Elke dag zet je je in om te innoveren. Je voelt je verantwoordelijk voor het werk, bent communicatief en sociaal vaardig en omschrijft jezelf als een echte netwerker.

 

Dit neem je mee

  • Hbo-diploma of aantoonbaar Hbo-werk en denkniveau
  • Jij hebt de BOA opleiding positief afgerond of bent bereid deze te volgen
  • Werkervaring op het gebied van de Wmo en/of Jeugdwet en/of bestuurs-/strafrechtelijke onderzoeken
  • Jij hebt kennis van de Algemene wet bestuursrecht, Wmo 2015 en Jeugdwet
  • Jij beschikt over goede mondelingen en schriftelijke communicatievaardigheden (Bijvoorbeeld e-in vragen, e-ex vragen, SOFTEN, spiegelen, parafraseren, confronteren etc.)
  • Rijbewijs B

 

Enthousiast?

Stuur dan motivatie en cv in via de sollicitatie-knop voor de sluitingsdatum van 13 oktober 2022. Wij streven ernaar om de gesprekken plaats te laten vinden in week 43. Voor vragen over de inhoudelijke functie kan contact opgenomen met Rashiel Abdoel Gafoer, Toezichthouder Rechtmatigheid Jeugdwet en Wmo op telefoonnummer 079-3468085. Interne kandidaten hebben bij gelijke geschiktheid altijd voorrang op externe kandidaten.

Arbeidsvoorwaarden

Organisatie
Gemeente Zoetermeer
Min. Salaris
€2865 bruto per maand
Max. Salaris
€4208 bruto per maand
Standplaats
Zoetermeer
Contractduur
1 jaar, met uitzicht op een vast dienstverband
Maximum aantal uren per week
36

Bijzonderheden

Competentieprofiel
Klik hier voor het competentieprofiel.

 

Functieprofiel
De gemeente Zoetermeer werkt met generieke functiebeschrijvingen. Klik hier voor het profiel van de generieke functie.

Over de werkgever

Gemeente Zoetermeer

Sociaal Domein

Het Sociaal Domein is actief op een breed terrein. Sinds de decentralisaties vanaf begin 2015 zijn de taken van de gemeente toegenomen. Wij zijn beleidsmatig verantwoordelijk voor de maatschappelijke ontwikkelingen in Zoetermeer. Onze afdeling ontwikkelt strategie, adviseert het bestuur en werkt nauw samen met zowel externe als interne partners om gemeenschappelijke doelen te bereiken. De positie van inwoners staat hierbij centraal. Extern werken we onder andere samen met (jeugd)zorg- en welzijnsaanbieders en onderwijsinstellingen. Het sociaal Domein bestaat uit een beleidsteam en uit uitvoeringsteams Inkomensondersteuning, Zorg & Inkomen en Jeugd en Gezinshulp (JGH). De uitvoeringsteams zijn o.a. verantwoordelijk voor ondersteuning rond schulden, inkomensondersteuning en/of zorg waarbij steeds meer onderscheid wordt gemaakt naar unieke behoeften, mogelijkheden en omstandigheden. Belangrijk daarbij is de juiste verbinding van beleid en uitvoering met expliciet aandacht voor integraal werken, en het zorgen voor een klimaat van leren en ontwikkelen voor de medewerkers.

Solliciteren?

Onze samen­werkings­partner heeft ervoor gekozen om je door te verwijzen naar een andere website waar je een sollicitatie­formulier kan invullen.

Direct solliciteren

Tip een collega